Instagram för småföretagare

Uppdaterat: 18 okt. 2021



Varför ska man ha Instagram som småföretagare? Måste man ha Instagram som småföretagare?


Instagram kan vara en djungel för många småföretagare. Man tycker att det tar tid och energi, man kanske inte får dem följarna man vill eller så känner man att det inte genererar några leads.


Men, Instagram bara växer och växer och sannolikheten att din målgrupp befinner sig på Instagram är väldigt stor.

Instagram har gått från att vara en fotodelningsapp för yngre personer, till att vara en multikanal för alla åldersgrupper.


Instagram ägs av Facebook och dom håller nu på att ändra sig. Det handlar inte längre om att dela foton, utan nya tjänster att tillkommit. Instagram har det vanliga flödet (rutnätet på din eller någon annans profil), Stories (korta filmsnuttar på din profil) Utforska (upptäck nya profiler och bilder som du föredrar) Reels (härmar Tiktok som handlar om att lägga ut korta filmsnuttar) Shopping (man kan sälja sina produkter på Instagram) IGTV (är som Youtube, längre videos) DM (direkt meddelanden)


Från en rapport som Svenskarna och Internet har gjort, visar de att 50% av svenskarna (+16 år) använder Instagram dagligen! Till exempel så har Instagram vuxit mest hos pensionärer under Corona pandemin.

Så att ignorera Instagram är inte ett alternativ om du vill öka chanserna att synas online, öka din försäljning samt att kunna kommunicera med nya och befintliga kunder. För det går att sälja och skaffa leads genom Instagram, du behöver bara lägga ner lite tid.


Behöver du hjälp med att komma igång med Instagram, ha en plan/strategi eller komma på idéer. Hör av dig till oss på Synas Online så hjälper vi dig.

Vi finns till för småföretagare och är er digitala hjälpreda.


Tips om Instagram för småföretagare:


Hur ska man nå ut till nya kunder via Instagram?

  1. Använd dig av Instagram Reels! Lär dig hur du navigerar och skapar korta filmsnuttar. Här finns dina potentiella kunder och de kan hitta dig i allt brus.

  2. Stories är till för dina följare. Skapar du endast följare med någon hashtag så hittar folk inte dig. Hänvisa dina Reels kunder till din profilsida för att få mer information.

  3. Du behöver inte uppfinna hjulet igen. Hoppa på trenden på Reels. Trenden är att följa trenden. Och vill du va lite i framkant, kolla in vad som händer på Tiktok

  4. Använd hashtags i allt du gör på Instagram. De ökar chanserna att bli upptäckt.

  5. Skriv i BIOn (infon på din profil) vad ni håller på med så folk vet exakt vad de handlar om när de hamnar på er sida.

  6. Tänk på vad ni själva vill se och följa. Selfies och matbilder känns lite passé. Men det är fortfarande viktigt att vara personlig.

  7. Man vill skaffa bra följare och inte följare som inte kommer vilja köpa av er ändå.

  8. Var aktiv på Instagram. Följ, dela och kommentera på andras profiler. Det är en del av ditt nätverkande.

  9. Är du aktiv behöver det inte kosta dig mycket, mer än din egna tid.


För mer tips. Följ Synas Online på Instagram och kontakta oss gärna om ni känner att ni behöver mer hjälp.